خرابی رله فن پکیج

رله فن، یک قطعه مهم و حیاتی در برد پکیج دیواری و زمینی می باشد که عملکرد فن را که هوای مورد نیاز احتراق را تأمین می کند، کنترل می کند.

هرگاه رله فن خراب شود، مشکلات گوناگونی در عملکرد پکیج ایجاد می کند، از جمله عدم خروجی گرما و دود، خاموش و روشن شدن مکرر فن و یا حتی خرابی کلی سیستم.

رله فن بخشی از سیستم الکترونیکی برد پکیج است و ممکن است تحت تأثیر از جمله نوسانات برق، سایش پلاتین رله فن قرار گیرد. شناسایی و رفع مشکلات رله فن به موقع، بسیار حائز اهمیت است، زیرا پکیج ناپایدار یا غیر فعال، می تواند خطرات قابل توجهی را به همراه داشته باشد و منجر به هزینه های بیشتری شود.

نگهداری منظم از پکیج و برد الکترونیکی پکیج میتواند تا حدود بسیاری از بروز خسارات احتمالی دیگر به دستگاه جلوگیری نماید. 

 

خرابی رله فن

خرابی رله فن پکیج دیواری یکی از مشکلاتی است که ممکن است در سیستم های گرمایشی پکیج دیواری رخ دهد. رله فن در برد پکیج مسئول قطع و وصل جریان برق فن پکیج می باشد. اگر این رله خراب شود، فن پکیج دیواری چندین مشکل مختلف را تجربه می کند. برای مثال، فن ممکن است دائماً در حال حرکت باشد بدون اینکه فرمان روشن شدن فن صادر شده باشد، یا اینکه فن اصلاً حرکت نکند که این مشکل بلافاصله توسط پرشر سویچ هوا تشخیص داده میشود. در نتیجه، لازم است تا رله فن در این نوع پکیج ها به صورت دوره ای بررسی شود تا هر گونه مشکل تشخیص داده و رفع شود.

در صورتی که فکر می کنید رله فن پکیج دیواری شما خراب است، باید با تعمیرکار مجرب و کارآزموده تماس بگیرید. این تعمیرکاران ممکن است بررسی هایی انجام دهند تا مشکل را تشخیص دهند، از جمله بررسی دستگاه کنترل حرارتی و همچنین بررسی کابل ها و شیر های رطوبتی. پس از تشخیص مشکل، تعمیرکار قطعاتی که نیاز به تعویض دارند را تعویض می کند تا فن پکیج دیواری بتواند به خوبی عمل کند و بدون مشکل کار کند.

 

خرابی رله فن پکیج ایران رادیاتور

چرا رله فن خراب میشه؟

تمام پکیج های مدرن امروزی دارای برد الکترونیک میباشند. تمام قطعات داخل برد الکترونیک ممکن است به دو دلیل نوسان برق و کارکرد بسیار زیاد، خراب شوند. هنگام خراب شدن برد پکیج دو راه دارید. یکی این که یک برد نو از نمایندگی تعمیر پکیج تهیه نمایید و دیگری هم این که برد را برای تعمیر به تعمیرکار متخصص بسپارید. هزینه تعمیر برد پکیج به مراتب کمتر از هزینه خرید آن میباشد و مقرون به صرفه ست.

 

اگر به صدای پکیج دقت کرده باشید متوجه شده اید که فن پکیج دائم در حال روشن و خاموش شدن است رله فن پکیج مانند یک کلید وظیفه روشن و خاموش کردن فن را بر عهده دارد.

بیشترین مشکلی که ممکن است برای برد پکیج پیش بیاید، خراب شدن رله فن پکیج میباشد. رله فن پکیج، قطعه ای است که اجازه میدهد فن روشن شود در نتیجه اگر رله فن خراب شود، یا فن همیشه روشن میماند و یا این که هیچوقت روشن نمیشود.

رله فن پکیج به دو صورت ممکن است خراب شود. اگر رله مدت زمان زیادی کار کند، به اصطلاح میچسباند و یا خال میزند. خال زدن رله فن پکیج باعث میشود که کانکتور های آن به همدیگر جوش بخورند و فن همیشه روشن بماند.مشکل دوم رله فن وقتی پیش میاید که سر کانکتور ها سیاه شود و رله نتواند وصل کند. در این صورت فن اصلا استارت نمیزند.

هر کدام از برد های پکیج ایران رادیاتور و پکیج بوتان جای مشخصی برای رله فن دارند. راه دیگر پیدا کردن رله فن استفاده از اهم متر میباشد. اهم متر را روی حالت بیزر قرار دهید و کانکتور های آن را روی کانکتور نول فن و رله ها جابجا کنید. رله ای که به نول فن وصل است همان رله فن میباشد.

 

 

خرابی فن پکیج

ممکن است در حین تعمیر پکیج متوجه شوید که فن کار نمیکند. برای این که مطمئن شوید فن نسوخته است، میتوانید آن را مستقیما به برق 220 ولت وصل نمایید. اگر فن پکیج با برق 220 ولت کار کرد یعنی سالم است و پکیج شما نیاز به تعویض رله فن پکیج پیدا کرده است.

ارور e50 و ارور e51 ایران رادیاتور

باید پرشر دود را تعویض کنید. اگر فن روشن نمیشود اول چک کنید فن نسوخته باشد بعد رله فن داخل برد را عوض کنید.

 

نمایش ارور 40 60   70یا80 دستگاه؟

رله فن داخل برد خراب شده است و فن روشن نمیشود. باید برد را باز کنید و رله فن را تعویض نمایید.

 

انواع رله پکیج

رله پکیجی به 4 دسته کلی؛ رله پکیجی 4 پایه ، رله پکیجی 5 پایه ، رله پکیجی 6 پایه و رله پکیجی 8 پایه تقسیم میشود.

 

بهترین برند رله پکیجی موجود در ایران و جهان رله پکیجی پاناسونیک میباشد که مدل رله 4 پایه پکیج آن رله ALDP124 ، مدل رله پکیجی 5 پایه آن رله ALQ124 و مدل رله پکیج 6 پایه آن ALA2PF نام دارد. ناگفته نماند که بعد از رله پکیجی پاناسونیک ، رله پکیجی امرن مورد توجه است.

 

رله فن پکیج بوتان ، رله فن پکیج ایران رادیاتور و رله فن برد پکیج سایر برند های پکیج دیواری ،همان رله 4 پایه بوده که مدل رله پکیجی 24 ولت پاناسونیک آن رله ALDP124 و مدل رله امرن آن رله G5NB-1A-E نام دارد.

دسته بندی انواع رله پکیج :

 

از نظر تعداد پایه: رله پکیج 4 پایه ( رله پکیج aldp1 ، رله پکیج g5nb ) ، رله پکیج 5 پایه ( رله پکیج alq1 ، رله پکیج g5q ) ، رله پکیج 6 پایه (رله پکیج ala2pf) ، رله پکیج 8 پایه

از نظر ولتاژ: رله 24 ولت پکیجی ، رله پکیجی 12 ولت

از نظر آمپر: رله پکیج 5 آمپر ، رله پکیج 10 آمپر ، رله پکیج 8 آمپر

از نظر اندازه: رله پکیج باریک ، رله پکیج پهن ، رله پکیج بزرگ

از نظر کارکرد: رله فن پکیج ، رله برد پکیج ، رله شیر برقی پکیج ، رله شیر گاز پکیج

از نظر برند رله: رله پکیج پاناسونیک ، رله پکیج امرن و…

از نظر برند پکیج: رله پکیج بوتان ، رله پکیج ایران رادیاتور و…

 

 

نوعی رله 12 ولت 4 پایه در برخی پکیج ها مانند پکیج آریستون ، پکیج ایساتیس و… بکار میرود که فاصله پایه و ابعاد آن با رله پکیج 4 پایه ALDP متفاوت است؛ فاصله پایه و ابعاد این رله مشابه رله 5 پایه ALQ میباشد. مهندسین تعمیرکار پکیج که از کیفیت عالی رله پکیجی پاناسونیک آگاهند و تمایلی به استفاده از رله سایر برندها ندارند، پایه اضافی(پایه کنتاکت بسته) رله 5 پایه ALQ را میچینند و آن را تبدیل به رله 4 پایه مورد نیاز خود میکنند.

رله فن پکیج ایران رادیاتور سری m, b , e
رله فن پکیج l ایران رادیاتور