4 نکته مهم عملی در اجرای گرمایش از کف

گرمایش از کف

گرمایش از کف یا Floor heating یک سیستم گرمایشی است که به دلیل بهره وری انرژی و توانایی آن در تامین گرمای یکنواخت و راحت در فضاهای داخلی، محبوبیت روزافزونی یافته است. برای اطمینان از عملکرد بهینه و طولانی‌تر شدن عمر سیستم، انجام تعمیرات و نگهداری مناسب مهم است. بنابراین، در زیر، توصیه های عملی برای اطمینان از عملکرد صحیح آن ارائه می کنیم.

1- مصالح مورد استفاده در گرمایش از کف چیست؟

اولین قدم این است که توجه داشته باشید که انتقال گرما به مواد و مصالح استفاده شده در کف خانه بستگی دارد، کف سرامیک بهترین انتقال دهنده است و موادی مانند چوب، بامبو یا سایر مواد متخلخل مناسب نیستند.

به طور کلی، باید از قرار دادن موکت, فرش و سایر عناصر پوششی که مانع انتقال گرما می شوند، خودداری شود. با این حال، کارپت هایی مانند کارپتهای ساخته شده از الیاف گیاهی وجود دارند که امکان انتقال حرارت را دارند، اما قاعده این است که هر چه پوشش های بیشتری روی زمین قرار گیرد، گرمای کمتری منتقل می شود.

پس فراموش نکنید وقتی گرمایش از کف دارید انداختن موکت و فرش ممنوع. 

2- لوله یکپارچه و به هم پیوسته و بدون اتصالات

با توجه به اینکه در سیستم گرمایش از کف لوله ها در کف ساختمان خوابانده می شود و هرگونه نشتی بعدی, مشکلات بسیاری را به دنبال خواهد داشت فراموش نکنید که از لوله های بدون اتصالات و کیفیت خوب استفاده کنید. 

بدین منظور لوله های خوابانده شده در کف می بایست هیچ گونه اتصالی نداشته باشند. همین موضوع خود نیز باعث کاهش افت فشار در سیستم می شود.

3- استفاده از عایق های حرارتی در زیر لوله ها 

در سیستم های گرمایش از کف لوله ها در سراسر کف ساختمان کشیده میشود. در نظر داشته باشید اگر زیر لوله ها عایق های حرارتی قرار بگیرند حرارت آب داخل لوله ها فقط میتواند رو به بالا یعنی سطح مورد نظر برای گرم شدن انتقال پیدا کند. 

متاسفانه بسیار دیده شده که افراد بدون آشنایی قبلی از این سیستم ها زیر لوله ها را عایق گذاری نمیکنند. بدین ترتیب بخش بسیاری از حرارت تولید شده در پکیج شوفاژ دیواری یا موتورخانه حرارت مرکزی از طریق کف به طبقات پایین تر و یا زمین منتقل میگردد.

4- تنظیم دمای پایین گرمایش از کف

در نظر داشته باشید بطور کلی سیستم های گرمایشی مورد استفاده در منازل از نقطه نظر دمای کارکرد به دو دسته دما بالا و پایین تقسیم میگردد. 

در سیستم های دما بالا مانند رادیاتور شوفاژ دمای کارکرد دستگاه به 85 درجه سانتیگراد نیز میتواند برسد 

در حالیکه در سیستم های دما پایین مانند سیستم گرمایش از کف دمای مجاز نهایتا 40 درجه سانتی گراد است. 

شاید بپرسید چرا ؟ 

اول اینکه دمای بالای 40 درجه در گرمایش از کف یعنی سرامیک کف ساختمان دمای بالا مثلا 60 درجه داشته باشد. خودتان تصور کنید وقتی کف خانه تبدیل به کف جهنم شده و مدام پایتان میسوزد. 

ثانیا دمای بالا مصالح ساحتمانی را دچار تورم و خرابی میکند. 

ثالثا سیستم های گرمایشی نظیر پکیج شوفاژ در عملکرد گرمایش از کف راندمان بالاتری را دارا خواهند بود بخصوص اگر سیستم پکیج بصورت چگالشی یا کاندنسینگ باشد. 

 

عملکرد مناسب پکیج در تنظیم دمای گرمایش و آب گرم مصرفی بسیار حائز اهمیت می باشد. ما مقاله ای بسیار کاربردی و ساده جهت تنظیم گاز پکیج آماده کرده ایم. 

تنظیم گاز پکیج مهمترین عامل جهت تنظیم دمای خروجی آب از پکیج می باشد. مقاله را از اینجا میتوانید مشاهده بفرمائید